Tvorba webu je snadná záležitost. Ale opravdu stránku potřebujete?

Tvorba webu musí mít svůj důvod. Mít stránku jen proto, abych nějakou měl, nedává žádný smysl. Za vytvořením musí stát nějaký záměr a opravdový důvod, proč ji vytvořit. K čemu vlastně potřebuji internetovou stránku?

Tím nejdůležitějším důvodem je sdílení užitečných informací s lidmi, kteří je mohou použít nebo potřebovat. Pokud nemám co sdílet nebo nabídnout, prezentace nemá význam. Naopak pokud máme něco hodnotného a chceme to ukázat světu, webová stránka je ideálním způsobem, jak o tom dát vědět.

Jak připravit vlastní webovou prezentaci?

Stránka by měla být navržena pro lidi. Co tím myslíme? Je to jednoduché. Návštěvníci se většinou nezajímají o vás, ale o informace, které oni sami hledají. Jako v mnoha situacích v životě, ego není na místě při plánování stránky. Vaším úkolem je zjistit, co daný uživatel hledá a co nejsnadnějším způsobem mu to sdělit pomocí vašeho internetového pomocníka.

Ten by měl být vždy navržen s úmyslem kvalitního přenosu informací.

A jaké informace to můžou být?

  • Stránky popisující Vaší službu nebo činnost

  • Odborné, zábavné nebo užitečné  informace na libovolné téma

  • Internetové obchody prodávající fyzické či elektronické produkty

Můžete mít sebelepší nápad, produkt nebo informaci, ale pokud ji neumíte správně prezentovat, nikdo se o ní nedozví. Před samotným návrhem je vždy dobré se zamyslet, kdo si bude stránku prohlížet a pro jaké informace si přišel.

Vždy je na prvním místě uživatel a pak až soukromé zájmy vlastníka webu. Nejdříve musíme něco dát, abychom mohli něco dostat. Pokud jsme schopni hodně dávat, o to více jsme schopni dostávat. A na toto pravidlo je potřeba myslet a přizpůsobit naší stránku přesně tomuto záměru.

Návštěvník stránky je vždy na prvním místě.

Před každou akcí je nejdříve důležité si promyslet, čeho chceme dosáhnout. V reklamní praxi se používají tzv. persony. Persona je podrobná charakteristika cílového publika. Je to podrobné zamyšlení nad charakteristikou našeho zákazníka nebo uživatele.  Čím více informací dokážeme zjistit a dát dohromady do přehledného smysluplného celku, tím lépe dokážeme pochopit, jak naše informace správně servírovat.

Každá skupina uživatelů webu má jiné potřeby.

A s tím je třeba pracovat. Bankovní instituce bude mít určitě jinou prezentaci než zábavní dětský portál. Pokud budeme například prodávat dětské kočárky, nedáme si na úvodní stránku motorovou pilu. Zdá se to logické a banální, ale spoustu věcí v online propagaci je o základním „selském“ rozumu. Od vzniku první webové stránky totiž uběhlo už spoustu času a pokud moderní návštěvník nenachází snadno svojí informaci, odchází hledat jinam. To je současná realita.


Jakmile se nám podaří charakteristikovat skupinu lidí, pro kterou vytváříme naší stránku získáme tak mnohem lepší startovní pozice. Protože naše stránka bude vizuálně i obsahově upravená, aby tematicky odpovídala právě naší cílové skupině. Pokud upravená nebude, bude to snižovat důvěryhodnost naší značky nebo webu a návštěvník pravděpodobně odejde jinam.

Nejdůležitějším faktorem je kvalita nabízeného obsahu.

Na chvilku si pojďme představit, že informace jsou produkty v obchodě. Přicházíte do místní drogerie a hledáte šampon na hlavu. Přišli jste právě sem, protože chcete vyřešit svou potřebu a sehnat ten nejlepší šampon, který se dá sehnat. Nezajímáte se až tak o samotný obchod, jeho logo nebo barvu kachliček. Ano, to jsou samozřejmě důležité faktory, ale Vám jde hlavně o ten šampon.

A vaším cílem jako majitele drogerie je pochopit Vašeho zákazníka. Co ovlivňuje jeho nákupní rozhodnutí, jak mám produkt prezentovat a podle čeho vybírá? Váš online úspěch určuje porozumění Vašemu zákazníkovi. Pokud chápete jeho problémy a umíte vyřešit jeho potřeby bude se vracet za vámi.