Jak získat kondici snadno a rychle

To se stalo snad už každému – dlouhý čas pro sebe nic neděláme, plynou dny, měsíce i roky. A pak najednou nám dojde, že to není dobře. Při pohledu na svojí fotku, nebo do zrcadla se málem zhroutíme. Ukazatel na váze je také neúprosný. Je zajímavé, kolik času trávíme u zrcadla a snažíme se vylepšit, co se dá. Dlouhé hodiny se malujeme, krémujeme a všelijak vylepšujeme. Zakrýváme, jak se na nás podepsal čas, únava, nezdravý životní styl a stres. Mnohem lepší by však bylo se na chvíli zastavit a podívat se na své tělo pořádně. Dobře si ho prohlédnout, zaměřit se na každou část zvlášť – tvář, ruce, bříško, nohy, záda.

pretty-woman-635258_1280

Je jedno, co vás k zamyšlení se nad svým stavem dovedlo. Mohlo to být ráno, kdy jste se marně snažili dohnat tramvaj nebo stihnout schůzku v horním patře budovy bez výtahu. Mohl to být kamarád, se kterým jste chtěli udržet tempo, ale nešlo to. Stejně tak jako přátelé, kteří vás vzali a výlet. Všichni si ho užili, jen vy jste měli pocit, že vypouštíte duši.

Nezáleží na tom, co vás probudilo. Důležité je to, že jste si uvědomili, že něco není v pořádku a máte vůli to změnit. Odhodlání je totiž základ, bez kterého nejde nic. Teď potřebujete nejvíc ze všeho pevnou vůli a nervy. Když na sobě chcete začít pracovat, musíte vědět, proč to děláte a věřit tomu, že to zvládnete. Pokud tomu tak nebude, velice brzy ve svém úsilí polevíte. Možná si říkáte, že to není váš případ. Nejsem tu od toho, abych vás přesvědčoval. Snad se znáte sami dost na to, abyste to mohli posoudit. Jestli máte otázku síly vaší vůle vyřešenou, máte dobrý základ zvládnout to. Už jste totiž napůl vyhráli. Stačí vytrvat a úspěch je váš!

Otázka motivace by byla za námi. Jak tedy začít?

1) Základem úspěchu je pravidelnost. Občasné cvičení ve volné chvíli vám moc nepomůže. Volných chvil bude totiž rychle ubývat a nakonec bude vždycky po ruce nějaká jiná, neodkladná činnost. Ve cvičení budete polevovat a nakonec skončíte úplně do pár týdnů od doby, kdy jste své tělo poprvé trochu protáhli. Abyste se vyhnuli tomuto scénáři, udělejte si plán. Rozplánujte si způsob cvičení na každý den. A hlavně ho dodržujte. Dobré je, rozplánovat si aktivity pro všední dny a pro víkendové ještě něco přidat. Zkuste ve svém programu najít hodinu denně. Zdá se vám to hodně? Co je pro vás důležitější? Různé činnosti nebo zdraví? Tak vidíte. O víkendech k základní hodině ještě jednu přidejte. Hlavně běžte cílevědomě za svým plánem. Nedělejte zbytečně přestávky a ani neodkládejte cvičení na zítra. Kdyby se vám náhodou stalo, že jeden den cvičit opravdu nestihnete, splaťte dluh hned zítra. Cvičením dvakrát tak dlouhým. Pokud by to na vás bylo moc, můžete si chybějící hodinu rozpočítat a přidat po dva dny její půlku. Nebo po čtyři čtvrtinu.

2) Všeho s mírou. Jedna z nejzákladnějších chyb dobře namotivovaného člověka je, že se rozhodne jít rázně na věc. Stráví půl den v posilovně a úplně se zničí. To není dobře! Možná vám to spíš ublíží, než pomůže. Kromě toho, že se aspoň týden nebudete moci bezbolestně pohybovat, vám to na kondici nepřidá. Spíš vás to odradí, protože si budete pamatovat, že to bylo hrozné a zároveň budete mít pocit, že to minule stačilo. Když se chcete dostat do kondice, musíte si dopřávat pravidelnou dávku pohybu v rozumném množství. Pak postupně navyšovat. Díky tomu zůstanete v dobrém stavu déle po skončení cvičení. Je to jako se snižováním váhy. Kdo zhubl podezřele rychle, zpravidla zase kila nabere rychle zpátky.

3) Máte pocit, že vaše tělo nevypadá tak, jak byste si představovali? Zkuste se zamyslet i nad tím, čím ho živíte. Známá věta říká, že jsme to, co jíme. Proto vaše tělo nemůže působit zdravým dojmem a vy se v něm nemůžete cítit dobře, pokud ho krmíte samými nezdravými potravinami. Zdraví se ani nemůžete cítit, jestliže se živíte juniorem, klobásami, bonbóny a to vše zapíjíte konzervanty napěchovanou, umělými barvivy a sladidly vylepšenou limonádou. Cvičení nestačí, jestli chcete něco změnit, musíte jít až k základům. To znamená celkově přemýšlet o svém životním stylu a životosprávě. Samozřejmě to neznamená, že musíte přestat jíst všechno, co je dobré a sladké. Klidně si dejte po cvičení sladkou odměnu. Ale preferujte zdravé výrobky – z ořechů, medu a podobně.

4) Dodržujte zdravý pitný režim. To znamená nejen pít v dostatečném množství, ale i vhodné nápoje. Obloukem se vyhýbejte slazeným umělým limonádám, doslazovaným rádoby ovocným šťávám a samozřejmě alkoholu. Nejlepší je voda. O té ale vydrží málokdo, proto ji můžete prostřídávat s bylinkovými, či ovocnými čaji, rooibosem, maté, omezeně i s čajem černým a zeleným. Myslete na to, že nápoje, které obsahují kofein odvodňují, proto se do pitného režimu vůbec nemohou počítat. Další schůdná varianta je odšťavňovat ovoce a zeleninu. Vytvoříte si tak velice kvalitní ovocnou šťávu, u které budete přesně vědět, z čeho jste ji vyrobili a co jste do ní přidali.

5) Když se chcete dostat do lepší kondice, musíte to dělat alespoň trochu zábavnou formou. Jestliže vás vybraná aktivita nebaví a jen u ní trpíte, pravděpodobně to dlouho nevydržíte. Nejlepší je, udělat si z pohybu koníček, který vás baví a naplňuje. Zkuste běhání, plavání, nějaké kolektivní hry (všelijaké „baly“ – fotbal, volejbal, basketbal…), jógu, tai-či, aerobik, zumbu, nebo rotoped. Někdo rád posiluje v posilovně, jiný rád vyrazí do hor ať v létě na vysokohorský výšlap nebo v zimě na sjezdovku. Možností je mnoho a sport dneska je už o něčem jiném, než o známkování kotoulů, jak si pamatujete ze základní školy. Jestli ale opravdu nejste sportovně založení a žádný sport se vám nezdá, zkuste tanec. Také vyžaduje fyzickou aktivitu a ještě máte společenské vyžití. Jediné, co bych opravdu nedoporučoval, jsou šachy. Tam si fyzickou kondici nezlepšíte.

6) Spojte síly s někým, kdo má stejný cíl. Ve dvou se to lépe táhne a můžete se navzájem motivovat a kontrolovat. Najděte si parťáka, se kterým budete nejen cvičit, ale i trochu soutěžit. Když zjistíte, že on cvičí pravidelně, budete se mu snažit vyrovnat. Zároveň když se domluvíte, že něco podniknete, budete muset své výmluvy říkat někomu dalšímu. A to je vždycky složitější, než vymluvit se jen sám sobě.

7) Zkuste osobního trenéra. Je to sice dražší, ale jestli na to máte, nelze nedoporučit. Trenér je školený, ví jak pracovat s lidmi, umí sestavit vhodný jídelníček i cvičební plán. Naučí vás, jak správně cvičit, jak jíst a jak se motivovat. Kdo na to nemá peníze, bude se to muset naučit sám. Ale informací je všude kolem dost, takže to taky jde.

8) Veďte si statistiky. Co dneska není zpracováno v tabulce, jako by nebylo. Proto si zapisujte své výsledky, míry i váhu. Možná vám to připadá směšné, ale uvidíte, že když zaznamenáte pozitivní výsledky, povzbudí vás to více, než cokoli jiného. Zapisujte si každý den, kolik jste nacvičili a jak. Uvidíte, že vás pak bude rozčilovat prázdné místo v tabulce tak moc, že se budete opravdu snažit o pravidelnost.

9) Určete si cíl. Nemusí se jednat o to, že se chcete zase vejít do svých oblíbených kalhot. Dejte raděj na nějaký sportovní. Ale zajistěte si, aby byl splnitelný. Řekněte si třeba, že chcete zvládnout přeplavat několik bazénů v určitém časovém limitu. Zkuste zezačátku, kolik uplavete bez přípravy a navyšte čas jen o trochu. Až cíl splníte, můžete zas přitvrdit. Kdybyste ho dali hned moc vysoký, nedosáhnete na něj tak brzy a to vás akorát zklame.

10) Nezapomínejte na to, že každý sport je náročný na jinou část těla. Proto je dobré aktivity střídat. Vrcholoví sportovci nakonec na svůj sport doplatí tím, že si odrovnají třeba kolena nebo páteř. Proto, jestli chcete být v dobré a vyvážené kondici, nesoustřeďte se jen na jeden. To sníží riziko poškození vašeho organismu. Zároveň zajistí vyrovnané osvalení a vitalitu.

11) Pozor na načasování jídla. Po cvičení je dobré alespoň dvě hodiny nejíst. Organizmus potřebuje chvíli oddechu a ne hned dostat přísun jídla, které ho zase zatíží. Zároveň není dobré ani jíst před cvičením. Zase zhruba dvě hodiny. Je to sice dlouhý čas, ale uvidíte, že to jde. Po obědě počkejte, až vám vytráví, věnujte se nějaké fyzické aktivitě a pak se těšte na lehkou večeři. Není to zas takový problém, ne?

12) Přemýšlejte i o dýchání. Při každém cvičení je potřeba správně dýchat. Jsou pravidla, kdy vydechovat a nadechovat v závislosti na zatnutí svalů. Dýchejte zhluboka a na čerstvém, čistém vzduchu. Naše kultura není zvyklá nad dechem přemýšlet, ale je to potřeba.

 

Rady a návody na to, jak se dostat do kondice a pak v ní i zůstat, jsou dostupné všude možně. Náš článek shrnuje základní body, které jsou nevyvratitelné. Během vašeho snažení si vytvoříte vlastní režim nebo řád, kterým se budete řídit a který vám bude vyhovovat. Budete-li ho bez výjimky dodržovat, máte úspěch zaručen. Základní návyky by se měli stát vaší každodenní realitou. Teď už jen popřát mnoho úspěchů a zábavy při splňování si svého cíle.

Be Sociable, Share!

One thought on “Jak získat kondici snadno a rychle

Comments are closed.