Ušetřete za benzín

„Žijeme v blahobytu,“ prohlásila včera má kamarádka: „Kdy naposled stál litr benzínu tolik, co šest vajec?“ Hluboce jsem se zamyslela a musela jsem ji dát za pravdu, že ceny obojího v poslední době vystřelily do nečekaných výšek. Tankuju pravidelně za pětistovku, jenom dojezd se mi nějak rapidně krátí.

Šetřit na vejcích mi přijde dost složité. S palivem to vidím mnohem nadějněji. Pokud si osvojíte několik zásad úsporné jízdy, garantuju vám nejméně o 10% nižší spotřebu. Děkuji za odbornou spolupráci svému muži, který mě s nasazením vlastního života a psychického zdraví učil jezdit levně.

Takže, pokud jste zatím přes usilovné zahradní rytí neobjevili ani náznak ropy, čtěte dál. Vyplatí se vám to.

Úsporná jízda šetří nejen peníze za benzín a údržbu, ale také:

  • je ohleduplná k životnímu prostředí (výroba paliv poškozuje okolí),
  • výrazně zvyšuje bezpečnost silničního provozu (havarované auto obvykle patří mezi dost drahé události),
  • snižuje stres při řízení,
  • snižuje exhalace výfukových plynů.

1. Předvídejte situaci

Vyvarujte se jízdy stylem brzda-plyn. Strašně žere palivo.  Místo toho se snažte „číst“ situaci před vámi a dejte si dost času na reakci. Maximálně využívejte setrvačnosti auta.

  • Využívejte dobržďování motorem. Místo prudkého zmáčknutí brzdy podřaďte, motor část rychlosti dobrzdí sám. Místo benzínu využíváte hybnou energii auta.
  • Při jízdě z kopce vyřaďte, gravitace je (zatím) zdarma.
  • Když vyřadíte na rovině, budete postupně zpomalovat. Toho jde využít třeba před vesnicí, kdy víte, že bude následovat padesátka.

2. Snažte se o stabilní, nízké otáčky při zařazené co nejvyšší rychlosti

V návodu k autu najdete optimální otáčky motoru. Pohybují se kolem 2200 ot/min. Nejnižší spotřebu máte, když udržujete tyto otáčky na zařazený nejvyšší stupeň. Cílem budiž maximálně plynulá jízda.

3. Zavčasu přeřazujte

Optimální otáčky pro řazení se liší auto od auta a navíc se mění postupným opotřebením. Opět platí: nevytáčejte auto do zbytečně vysokých otáček, přeřaďte, jakmile to jde. Jedničku používejte skutečně jen na rozjetí (řádově do dvaceti metrů jízdy), po rozjetí okamžitě přeřazujte. Nepopojíždějte na jedničku po celém parkovišti.

4. Minimálně jednou měsíčně kontrolujte tlak v pneumatikách

Podhuštěné pneumatiky znatelně zvyšují spotřebu. Optimální tlak najdete v návodu. Vyplatí se zkontrolovat, měřáky mají skoro na každé benzínce a trvá to chvilku. Pozor, na benzínku musíte zamířit rovnou z domu, protože tlak se měří na nezahřátých pneumatikách. Jinak musíte počkat aspoň deset minut, než kola zchladnou.

5. Na krátké vzdálenosti zvažte použití jiného způsobu dopravy

Když jedete jen do vedlejší ulice nebo na druhý konec vesnice, nestačí se auto zahřát. Díky tomu vás těch pár metrů vyjde docela draho. Berte to jako sportovní výzvu a jděte pěšky nebo nastartujte kolo.

6. Jezděte úsporně do kopce

Cílem je jet na co nejvyšší rychlost přičemž plyn máte téměř až na podlaze. Nebojte se, že vám otáčky klesnou pod optimum. Většina novějších aut nemá problémy s otáčkami 1000 ot/min. Čas pro přeřazení poznáte tak, že když domáčknete pedál plynu, auto už není schopné zrychlit. Pak je dobré podřadit, aby se motor netrápil.

7. Vypínejte motor při krátkých zastávkách

Asi první rada, na kterou narazíte v souvislosti s úspornou jízdou. Ano, vyplatí se to. V kolonách, na železničním přejezdu, na neprůjezdné křižovatce, když si jdete jen odskočit na poštu. Vždycky.

8. Pozor na aerodynamiku

Různé střešní nosiče zvyšují spotřebu paliva až o 20%, včetně tzv. aerodynamických boxů. Dobře si rozmyslete, jestli nosič opravdu potřebujete. Také otevřená okénka, zvláště při rychlejší jízdě fungují jako brzda.

9. Zvažte přebudování automobilu na LPG

Pokud zrovna nejezdíte v autě, kde se při každé cestě modlíte, abyste dojeli, spočítejte si, kolik by vás vyšel provoz s LPG. Naše „pracovní“ auto k naprosté spokojenosti jezdí za 1,20 Kč/km. Pravda, přestavba stojí řádově 15 – 25 tisíc, ale skutečně se poměrně brzy vyplatí.

Kolik měsíčně necháte na benzínce a umíte tento náklad nějak snížit?