Přepravní služby balíků se občas neobejdou bez komplikací – jak a proč dochází k poškozování zásilek

Pokud často využíváte přepravní služby balíků, možná se se s tímto případem již někdy setkali – ne vždy musí dorazit zásilka zcela v pořádku. Jak k tomu mohlo dojít, jak snížit toto riziko na minimum a jak se zachovat, pokud balík dorazí poškozený, to prozradí tento článek.

Přepravní služba balíků je proces, při němž vaše zásilka projde mnoha rukama…

Každá přepravní společnost se snaží nejen o co nejrychlejší dodání zásilky, ale také o to, aby došla v naprostém pořádku. I přesto je faktem, každá zásilka zpravidla projde několika depy a vícerem rukou, než konečně dorazí ke konečnému adresátovi. A každá nová manipulace a každá nová zastávka představuje další riziko. Navíc je nutné vzít v potaz další faktory, které mohou ovlivnit stav, v němž zásilka dorazí. Nejčastěji jde o:

  • Podmínky na samotné cestě – ne vždy lze průběh cesty dostatečně předvídat. Kurýr může být donucen prudce brzdit, silnice může být plná nerovností či výmolů, může klouzat… riziko poškození při samotné jízdě patří k největším a připravit se na něj nedá, můžete se jej pouze pokusit minimalizovat bezpečným zabalením vaší zásilky – to ještě rozvedeme dále.
  • Počasí – balík se při přepravě chvílemi ocitá pod širým nebem. Pokud přitom prudce prší nebo panuje nepříznivé počasí, může se to samozřejmě na jeho stavu projevit.
  • Podmínky při skladování – Většina skladů a dep je optimálně zajištěna a klimatizována, ale i tak se někdy může projevit vliv přílišného horka či chladu, ve výjimečných případech pak může dojít k vloupání, požáru či zatopení objektu při prudkých srážkách.
  • Tvar zásilky – pravidelné, čtvercové a obdélníkové krabice jde při přepravě zajistit snadněji, nežli nepravidelně tvarované balíky – ty jsou při přepravě náchylnější k pohybu a tudíž i k poškození.
  • Poškození ze strany ostatních balíků. Větší a těžší zásilky mají tendenci poškozovat ty menší. A pokud pak například sousední zásilka obsahuje tekutiny, může se stát, že při poškození prosáknou a zasáhnou třeba i vaši zásilku.
  • Lidský faktor – Nehody či nechtěné upuštění při manipulaci se zkrátka stávají…

Jak se možnému riziku co nejvíce vyhnout?

Některým druhům poškození zkrátka předejít nelze, naprostou většinu rizik ale minimalizujete správným zabalením balíčku. Pokud posíláte křehký či snadno poškoditelný materiál, pořádně vystelte zásilku polystyrenem, bublinkovou fólií, novinami či podobným materiálem. Nepoužívejte zbytečně velkou krabici, kde by se mohl její obsah hýbat, ani zbytečně malou, v níž by nezbyl ani prostor pro patřičnou ochrannou vrstvu. Pokud zasíláte vícero předmětů v jednom balíku, důkladně zabalte každý z nich. Uvnitř balíku by nemělo být žádné prázdné místo. Jak bylo řečeno výše, volte pokud možno balík pravidelného tvaru. Pokud znovu používáte krabici například z jiné zásilky, odstraňte z ní staré nálepky, které by mohly kurýry zmást. Pokud na tom záleží, nezapomeňte označit, která strana je vrchní, a která spodní! Vždy také přemýšlejte nad tím, co posíláte – některé zásilky mohou přepravce ohrozit – nebo alespoň pořádně vyděsit…

Co dělat, pokud zásilka dorazí poškozená?

Pokud je zásilka poškozená viditelně, máte právo ji odmítnout na místě. Pokud je na pohled v pořádku, i tak ji raději rozbalte ještě v přítomnosti kurýra. Pakliže se ukáže, že je zboží uvnitř poškozené, raději okamžitě společně sepište zápis o škodě. Zboží následně reklamujte okamžitě – pokud se k tomu odhodláte až po měsíci, tak nemusí být reklamace přijata. (Alternativně můžete také odstoupit od smlouvy). Reklamaci má povinnost řešit pouze prodejce, nikoliv přepravní společnost. Pokud jste sami prodejcem, musíte si následně případnou kompenzaci vyjednat s přepravcem. Více se o reklamaci zásilek můžete dočíst zde.

Stalo se vám někdy, že vaše zásilka dorazila poškozená? Jak jste tuto situaci řešili? A jakým způsobem zajišťujete balíky před odesláním? Podělte se s ostatními o své rady, tipy a zkušenosti v komentářích!